El Niño and the red red wine effect - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Agnes Haker - WaarBenJij.nu El Niño and the red red wine effect - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Agnes Haker - WaarBenJij.nu

El Niño and the red red wine effect

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

08 December 2009 | Argentinië, Buenos Aires

Lieve allemaal,
Weken doorgebracht in Chile en Argentinie en hoog tijd voor een update van het niet altijd even rooskleurige reizende leventje in Zuid Amerika. Om eerlijk te zijn is het een wat up and down periode geweest met heel veel slecht weer, nog meer rode wijn, wat teleurstellingen maar ook vele mooie momenten.
Het begon in Mendoza, waar het nog zonnig was, we veel steaks aten en langs de wijnerijen fietsten met vele andere gelukkige backpackers. Daar ook een wijn appreciation course gedaan en sindsdien is dus de voorliefde voor rode wijn begonnen...we zijn nog lang geen experts maar weten nu wel ongeveer wat lekker is en wat hoofdpijn geeft:)
In dat stukje van Argentinie hebben we ook een paar dagen in 't slaperig dorpje Valle Fertil doorgebracht om een zogenaamd dinosaurus park te zien. De verschillende kleuren van de rotsen waren mooi, maar behalve een klein fossiel van een blaadje is de dinosaurus link me nog steeds volledig onduidelijk!
Toen reisden we over een spectaculaire Andes pas terug naar Chile en waren we wat dagen in Valparaiso, een sfeervol artiesten stadje aan de kust met hele mooie graffiti kunst (ja, echt waar!).

Hierna waren we stom genoeg om al dat mooie weer achter ons te laten en naar Punta Arenas te vliegen, in het verre zuiden van Chile. We hadden gedacht dat de zomer daar wel bijna begonnen zou zijn....NOT! Blijkt dus dat dit een El Niño jaar is en het klimaat dus op z´n kop staat waardoor het tot eind december wel winters zal blijven daar in het zuiden. Patagonia zal ik me dus helaas herinneren als ijskoude wind, sneeuw, regen, en onplezierige nachten in het tentje. Maar we hebben dus desondanks veel gelopen in Torres Del Paine park en het landschap zag er wel indrukwekkend uit (tussen de wolken). En toen we uiteindelijk het tentje opgaven en veel geld uitgaven voor een bed in de refugio was het nog gezellig ook!

Vanuit Puerto Natales namen we de Navimag boot naar Puerto Montt, in 4 dagen door prachtig verlaten Chileens fjorden landschap. Omdat het weer zo slecht was kregen we enorme korting met als gevolg dat de boot dus vol was met backpacker hippies. M'n eerste cruise! Weliswaar op een oud vrachtschip met belabberd eten en geen entertainment, maar toch....Maar helaas regende het aan een stuk waardoor er geen uitzicht was,
en dus was de gezelligheid voornamelijk binnensdek (met als hoogtepunt de bonte bingo avond, waar iedereen dus al 4 dagen naar uitkeek.....jaja).

In noordelijk Patagonie aangekomen was het weer nog steeds slecht maar was er wel weer cultureel vermaak (een schaapsfestival op een klein eilandje met lokale muziek, dansoptredens en een stripshow van de burgermeester himself). We liepen nog meer tochtjes in mistig weer en begonnen aan een langere trek in een berggebied met geisers en volkanen. Helaas was er weer zoveel sneeuw boven de boomgrens dat we na een koude nacht terug moesten keren. Toen maar al liftend naar Bariloche gegaan in Argentinie, waar de zon zowaar wat meer scheen dan in Chile. Bariloche en omgeving is verschrikkelijk toeristisch en een soort klein Zwitserland kopie, compleet met Sint Bernardshonden, chocolade winkels, en ski-chalet achtige huizen. Maar een heel mooi gebied (WA en Maxima hebben er inmiddels ook een stekkie gekocht) en we hebben lekker gefietst en nog meer gebanjerd door de regen en de sneeuw.

Toen keerde het lot zich zowaar en hadden we opeens 2 prachtig mooie dagen temidden van de El Niño ramp....wij als de wiedeweerga een auto gehuurd om het gebied buiten de toeristen route te verkennen. 2 nachten wild gekampeerd, een berg beklommen en uitbundig genoten van hoe mooi alles opeens was met een beetje zon erop!

Hierna hebben we de nachtbus naar Buenos Aires genomen en nu zijn we al een week hier cultuur aan het snuiven. BA is leuk en heeft wel wat van Parijs. Veel gezellige buurtjes en cafeetjes. Ook zijn we 'even' op en neer naar de Iguazu watervallen geweest (20 uur met de bus!). Maar het was de moeite waard. Het heeft hier net veel geregend en de watervallen zijn dus heel groot en machtig mooi!
Gisteren weer een gezellige avond met rode wijn en medebackpackers doorgetrokken(14 verschillende nationaliteiten!) en vandaag hebben we door Buenos Aires gefietst. Bijna iedereen blijft hier hangen maar wij vliegen morgen weer naar Quito in Ecuador. We hebben besloten om ons geluk in 2010 in Colombia te gaan beproeven....wordt vervolgd!

Heel veel liefs:)

• 09 December 2009 - 09:14

Wendy:

Ha Agnes!

Super leuk om weer wat van je te lezen. Ik stuur je snel een mail om weer even bij te kletsen!

Geniet ervan daar, hopelijk zonder al teveel regen!

Liefs,

Wendy (vD)

• 09 December 2009 - 10:23

Jasmijn:

Lieve Agnes,
    ziet er toch heel mooi uit hoor! Zeker geen foto's van de mist gemaakt :)
    Hier nog steeds hetzelfde liedje... Je hoort van me als ik echt nieuws heb!
    Goede reis weer,
    Jasmijn

• 09 December 2009 - 12:18

Bart:

Hey die Agnes (en Neil natuurlijk)!

Ben het met Wendy eens, superleuk om weer eens iets te lezen. De foto's zien er super uit, vooral die van de watervallen zeg. Ik ben (zoals gebruikelijk) weer eens stikjaloers.

Geniet ervan!
    Cheers,
    Bart (Sintenie)

• 09 December 2009 - 21:59

Mejan:

Heeee!
    Helemaal je reisblog vergeten. Oh oh oh regen regen regen. Tja, het is leuk als je aan de andere kant van het raam zit. Veel plezier in Ecuador en Colombia!

X

• 11 December 2009 - 12:00

Suus:

Hee Agnes, wat een prachtige foto's!! Kan ik tenminste even lekker bij wegdromen nu ik met tegenzin aan een nieuw onderzoeksprotocol werk.. misschien toch maar weer gaan reizen na mijn PhD? Geniet van de mooie reis! Veel plezier in Colombia, daar heb ik erg goede verhalen over gehoord! Liefs, Suus